misijní výjez Samasca únor 2014
5. 3. 2014
Církev v Samasce
Samasca je jedna z nejmenších mayangna komunit na řece Bocay. Mluví se tam převážně španělsky. Z přístavu v Ayapalu je to nejméně 8-9 hodin loďkou bez přestávky, pokud nejsou žádné komplikace. Církev v Samasce má asi 20 členů. Pastor Fanor a jeho žena Elida pastorují už více než 6 let. Církev roste jak počtem členů, tak prosperuje v materiálním zaopatření. Církev má společně dobytek, políčka s kukuřicí, s rýží, pěstují i fazole. Kromě toho, že lidé pracují na svých políčkách, pracují i na společném církevním. Při mé návštěvě se zrovna domlouvali, že je potřeba tlouct sklizenou rýži. Tluče se, aby se zrno oddělilo od plev a je to dřina. Tak jako v Čechách se církev sejde třeba k úklidu budovy nebo při stavbě, tady společně sejí a pěstují, sklízí a pak prodají a církev má z toho peníze. Například na benzín, když je potřeba církev osvětlit, nebo na cesty loďkou do jiných komunit atd.
V církvi je 8 lídrů neboli starších. Muži i ženy. Církev se schází v úterý a ve čtvrtek po domech. Domy jsou vzdálené pěšky i hodinu až dvě. Někdy se jde v dešti, v blátě. Záleží, kde se právě konají modlitby a malé shromáždění. Pak v sobotu je den půstu a modliteb v církvi dopoledne, a odpoledne se jede do komunity Peňa blanka, kde je shromáždění nebo je bohoslužba v Samasce. V neděli dopoledne je shromáždění v církvi v Samasce. Po církvi je společný oběd nebo pohoštění v domě pastorů. Rýže, fazole, juka, maso, kafe. Někdy sourozenci přivezou slepici nebo co zrovna je. Církev žije hodně pospolitě. Postí se pravidelně minimálně každou sobotu někdy takzvaným úplným půstem to je 24 hodin bez jídla a vody. A kromě toho velmi často mají mimořádné půsty. Ted právě od prvního března, budou mít 6 týdenní půst skupiny, po 4 křesťanech se budou po týdnu střídat. Při půstu je jasné, že se podmaňuje tělo a dávají tak Pánu najevo, že jim stojí za oběť. Pak si bratři vypráví historky, jak v době půstu museli třeba těžce bidlovat na cestě loďkou po řece, nebo pracovat v horku na poli atd. V době 6 týdenního půstu pojede církev ze Samascy na několikadenní misijní cestu po komunitách Brikputuwas, Nawahwas, a Kayayawas. Budou v těchto komunitách kázat a na kázání dokonce berou i reprobedny.
Měla jsem možnost v Samasce kázat. Znovu mě překvapilo, že mnozí nemají v církvi Bibli, protože neumí číst. Uvědomila jsem si, že lidé potřebují příběhy více vykreslit. Nemohou si je číst v Bibli a tak záleží na jejich představivosti při poslechu kázání a na tom, co si zapamatují a co v nich kázání vypůsobí. Je to jiné než kázat „ostříleným křestanům“ znalých Bible, kteří čekají nějaké mimořádné zjevení z Písma, o kterém ještě neslyšeli.
Misijní výjezd
Díky Bohu cesta do Samascy byla bez problémů. Z Jinotegy se jede 6,5 hodiny do města Bocay. To se jede po cestě samý kopce nahoru dolů, ale vypadá to alespoň jako prašná silnice. Ve starých školních autobusech na sedačce pro dvě děti sedí 2 i 3 dospělí a autobusy jezdí přeplněné. Z Bocaye se jede dalším autobusem 3,5 hod do přístavu Ayapal. To je už samá díra a výmol a zatopená cesta, bláto atd. V autobuse je to tělo na tělo a ještě se sedí na střeše. Tedy autobus to vlastně není. Jen konstrukce autobusu jako u velkého náklaďáku. Žádné sklo a okýnka, všechno naživo, takže se polyká prach. Z Jinotegy jsme s pastorem Fanorem vyjížděli v 5 ráno a v 5 odpoledne jsme byli v přístavu Ayapal. Tam jsme přespali a ráno vyrazili loďkou po řece Bocay směr Samasca. Do mayangna komunit neexistuje pozemní cesta, aby se dalo jet autem. Někdo nám říkal, že když teď máme auto, budeme moci do rezervace jezdit autem. Jenomže do komunit se dá jet jen po řece nebo letět letadlem, vrtulníkem. Jeli jsme církevní loďkou.
Konečně jsme dorazili do Samascy. Všichni jsme měli ze shledání radost. Těšili se na Zbyňka a přijela Pavla. Mohli jsme dosyta popovídat. Nahrála jsem první audio nahrávky v mayangna. Domluvili jsme další společnou práci s Elidou na červen. Mě teď čeká zpracování nahrávek, napsat k tomu tištěný text v mayangna. Bude z toho zpěvník mayangna chval. Pak uděláme se Zbyňkem jednoduché základy ve španělštině a s Elidou je budeme v červnu postupně překládat do mayangna. Tahle audio práce bude letos na celý rok. V Samasce jsem byla přesně týden a 4 dny na cestách takže výjezd vyšel na 11 dní. Modlila jsem se spolu s ostatními za nemocné. Zavolali nás večer k jednomu chlapci asi 8 letému. Báli se, že umře. Jen celý den ležel a občas zanaříkal, nemohl zvednout ani ruku. Tam v komunitách nejsou doktoři a léky, a modlitba je jediný způsob, jak lidé mohou očekávat uzdravení nebo záchranu. Vypadalo to, že to bude nějaká okultní příčina. Čarování, kletby a šamanství, (tady šamanům říkají curandero, tedy léčitel) jsou častou příčinou fyzických i psychických nemocí tam v džungli. Chlapci se druhý den ulevilo, přesto ho otec vzal do jiné komunity na katolické zaříkávání a nějaké vykuřování.
Tento misijní výjezd byl prostý. Měli jsme obecenství s křesťany v Samasce a započala se audio práce první nahrávky v mayangna. Jsme si jistí, že i tento výjezd ponese dobré ovoce.